söndag 1 februari 2009

Laxcanneloni

Idag mår jag bättre, ingen feber och halsen kände jag av i morse men nu känns det helt ok. För att pröva om jag orkade vara uppe idag följde jag med och kollade när lill-J spelade träningsmatch i innebandyn. Det var så spännande och jämnt. De förlorade med ett mål, men om det hade varit en domare som dömde och inte nån amatör, så hade våra grabbar vunnit. Det andra laget körde tacklingar och slag med klubbor mot knäna på killarna, inte snällt. När "domaren" blåst av matchen, var det en i motståndarlaget som knuffade in en av "våra" killar i sargen med huvudet före, hmm!

Väl hemma så började vi göra laxcanneloni, hade massor med färsk pasta i kylen som var tvunget att göras av med. Det blev en liten blandning av receptet på Annikas blogg som jag nämnde i ett tidigare inlägg och lite eget.

Laxcanneloni
Färsk pasta
kallrökt lax ca 300g
färsk spenat
lök
vitlök
ricottaost
salt
svartpeppar
olivolja
Keldas färdiga citronsås
Riven ost

Sätt ugnen på 225 grader
Fräs löken och vitlöken i olivoljan en stund, lägg i spenaten och låt den bli mjuk. Smaksätt ricottaosten med salt och svartpeppar.
Skär till den färska plattan till lagom stora bitar som går bra att rulla ihop.
Bred ricottaosten på plattan, lägg en sträng av spenatfräset och en bit lax uppepå, rulla ihop. Lägg cannelonirullarna tätt ihop i en välsmord form. Häll över citronsåsen, se till att alla blir täckta. Strö över den rivna osten. Ställ i ugnen långt ner, låt stå i ca 20 minuter. Servera med en god sallad!

Måste säga att det var riktigt gott. Det här gör vi fler gånger.

Till barnen som inte gillar lax, fyllde vi pastan med köttfärs och täckte med hemmagjord ostsås. Det blev klart godkänt av ungarna

Måste säga att det blev över förväntan gott, det här gör vi fler gånger.

2 kommentarer:

Annika sa...

Så skönt för dig att du tillfrisknat. Kul att ni gillade receptidén,och dessutom vidareutvecklade den på ett sätt som låter jättegott!
Köttfärsfyllda canneloni är en av mina barns (iu synerhet då äldste sonens) älsklingsrätter - det är verkligen vansinnigt gott!

MMS sa...

Ja, det var gott, det blev en liten snabbvariant med den färdiga såsen! Köttfärscannelonin blev lite torr tyckte jag, så det måste vidareutvecklas!