tisdag 27 januari 2009

Peanut butter cupcakes

Igår var det meningen att jag skulle plugga, men jag valde att städa istället. Medans jag städade hamnade Leila Lindholms bok, a piece of cake i mina händer och jag var bara tvungen att baka dessa cupcakes. Smarrigt värre!

Peanut butter cupcakes 12 st.

Ingredienser
3 st ekologiska ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
1 dl gräddfil
2 msk kallt kaffe
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
4 msk kakao av god kvalitet
1 st nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70 %
2 dl saltade jordnötter

Peanut butter frosting:
1 dl mjukt jordnötssmör
4 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao av god kvalitet
150 g phiadelphiaost
1 msk varmt kaffe
Saltade jordnötter till garnering

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.
3. Smält smöret, häll i gräddfilen och kaffet och blanda det med äggsmeten.
4. Blanda vetemjöl, bakpulver, kakao och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.
5. Hacka den mörka chokladen grovt och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten).
6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt
7. Hacka jordnötterna och varva de med smet i formarna tills de är fyllda till 2/3
8. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter. Låt svalna.

Peanut butter frosting
1. Rör jordnötssmör, florsocker, vaniljsocker, kakao och phiadelphiaost krämigt. Rör sist ner kaffet.
2. Bred frostingen på cupcakesen och garnera med jornötter.

2 kommentarer:

H sa...

nej nu måste jag sluta läsa din blogg:-) Bara en massa godsaker först en stor fin chokladpralin och nu dessa!! Tur för mig att jag inte har nåt jordnötssmör hemma haha

m sa...

Men det har jag! (Jordnötssmör) Och slutar tidigt i morgon!
Den här bloggen kommer jag definitivt att besöka fler gånger.
Mums!