tisdag 24 september 2013

Nytt försök till brödbak

Jag ger mig inte när det gäller brödbakandet i le creuset grytan. Har fått kommentarer i bloggen av personal från bolaget.
Så igår kväll, mycket sent, rörde jag ihop en deg enligt Receptet
Slängde i lite frön och hade hälften rågmjöl och hälften vetemjöl. Degen är verkligen lös och man funderar om det kan stämma, men det gör det.
Istället för plastfolie över bunken använde jag mig av tättslutande lock som finns med till tupperwares burkar.
Kl 11.00 imorse hade den jäst 12 timmar, rörde runt med en slev, lät degen jäsa ytterligare 2 h.
Den här gången värmde jag upp grytan i nästan 40 minuter plus att jag investerat i en ny knopp från le creuset som tål all värme.
Sen har brödet bakats i ugnen, doften som sprider sig i lägenheten är ljuvlig.
Ut ur ugnen ser det ut så här




Nu är den stora frågan, kommer brödet att lossna och bara glida ur grytan?




JAAA!!! Inga problem!
Brödet är ljuvligt gott och det var så där enkelt som jag läste på bloggarna tidigare om att baka bröd i le creuset.
Det här gör jag fler gånger!



2 kommentarer:

Anonym sa...

Hvor herligt! Jeg er glad for at høre, at du fik et godt resultat ud af det. Uhm, det ser lækkert ud :-) Mange hilsener fra Dorthe, Communication Manager, Le Creuset

MMS sa...

Tack för dina kommentarer! Det gläder mig att ni är måna om produkterna och vill ha nöjda kunder!