lördag 21 februari 2009

Matbröd

Idag har jag bakat lite nytt matbröd. Hittade det här matbrödet i senaste Buffé, tidningen från ICA. Men jag hittade inget bovetemjöl på min affär (ICA) så jag hade i vetemjöl special istället. Brödet smakar jättegott! Passar bra att ta med till nattens arbete, ska ha lite paprika, avokado och ost på tror jag!

Bovetelimpa med aprikoser & frön
Buffé nr 2 2009, sid 7
Ingredienser
Portioner: 1 limpa

4 dl dinkel-/vetemjöl
1 dl bovetemjöl
2 dl havregryn
1 dl linfrö
1 dl solrosfrön (naturella)
1 dl pumpakärnor (naturella)
2 tsk bikarbonat
2 tsk salt (ev havssalt)
1 äpple
1 dl torkade aprikoser
1/2 dl honung
4 1/2 dl naturell yoghurt (gärna ekologisk)

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
1. Sätt ugnen på 175°C.
2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
3. Kärna ur, klyfta och skär äpplet i skivor. Klipp/skär aprikoserna i små bitar.
4. Rör ner honung, yoghurt, äpple och aprikoser.
5. Häll smeten i en smord och mjölad brödform eller liknande, ca 30x10 cm. Toppa med frön och havregryn och pudra över lite mjöl.
6. Grädda på nedersta falsen i ca 60 minuter.
7. Ta ut brödet, stjälp upp det på ett galler och låt svalna, gärna under duk. Servera gärna tillsammans med en tapenade, sök receptet "Tapenade med valnötter" på Ica.se.

Inga kommentarer: