måndag 9 februari 2009

Thekakor

Innan man börjar baka är det viktigt att läsa igenom receptet, det lär man sig typ på hemkunskapen i skolan. Men jag glömmer oftast bort att läsa hela, eller så skummar jag igenom receptet och tycker att jag har bra koll. Idag började jag baka mammas goda thekakor recept från Leila Lindholm såklart (hittade inte receptet på nätet, hör av dig om du vill ha det!) Men åter till att läsa, jag läste att det skulle först svälla i 20 minuter, sen jäsa 30 minuter. Så var det, men sen skulle det jäsa igen 30 minuter efter att man bakat ut kakorna,plus gräddningen 10 minuter. Recpetet var på 25 g jäst, jag som inte tycker om att slösa, det är ju så dyrt med jäst, not, gjorde dubbel sats. Det blev totalt fem plåtar Så nu sitter jag här och väntar på att de sista plåtarna ska jäsa och gräddas klart. Så jag har inte haft några större sysselsättningsproblem ikväll! Men det doftar underbart!

2 kommentarer:

m sa...

Det låter precis som om det skulle ha varit jag! Du hade i alla fall allt hemma (?). Själv bakar jag nästan alltid nu på 25 g och kall degvätska. Det får jäsa lite längre i stället. Mycket enklare tycker jag. Det är så krångligt att veta hur varmt det ska vara. (Lite lat). Smaklig spis ikväll!

Anonym sa...

Jag gillar inte Leila.........