onsdag 18 februari 2009

Diabetes och PNV

Nu är det inte många dagar kvar på praktiken på diabetesmottagningen. Jag är fortfarande lika trött när jag kommer hem på kvällen.Så mycket som snurrar runt i huvudet på mig. Räcker basinsulinet till, vad har barnen för värde när det går och lägger sig, vad är värdet när de vaknar? Trycker basen ner blodsockret under dagen, eller är det för mycket målitidsinsulin? Motiverande samtal med tonåringar som tröttnat på att ha diabetes. Vad säger man till dom? Ryck upp dig? Skulle inte tro det va, vad säger man när de säger att du vet inte hur det är? Nej det vet jag inte....Hur påverkar idrott blodsockret, vad ska man göra när de inte gör som vi säger? Väldigt intressant och lärorikt är det i alla fall.

Just nu känns det som att jag vill börja jobba, NU. Orkar inte riktigt ta tag i pluggandet igen, har en utvecklingspsykologi uppgift som ska göras tills på fredag och en hemtenta som ska lämnas in senast 8 mars, *djup suck*.

Idag smet jag en stund från mottagningen och tillsammans med min vapendragare tog vi emot ett gäng från en barnavdelning i Göteborg, som ville ha information om patient närmre vård. Det var som vanligt inspirerande att få prata om det och få höra vad de tyckte. De var väldigt pålästa och hade många intressanta frågor. Det gillar jag, bra frågor betyder att de verkligen har tänkt till innan de kommer. Jag var välkommen att börja jobba där när jag är klar med min utbildning till sommaren. Lite långt pendlingsavstånd...

Inga kommentarer: