Att vara anhörig inom vården är en spännande och skrämmande upplevelse. Inser att många av personalen på en vuxenavdelning har glömt bort varför de är där, PATIENTEN. De tar för givet att patienten ska veta hur det fungerar på en avdelning, vilket är svårt när man aldrig legat på sjukhus. Sjuksköterskor som inte hälsar när de kommer in, inte berättar vad de gör, utan bara gör, hmm, information är viktigt. Inte kommer in och utvärderar smärtlindring, hur f*n ska de då veta om det hjälper eller inte? Inte talar om vad de har för rutiner, vilken tid det serveras frukost, lunch, middag, kvällsfika, serveras det överhuvudtaget? Ska man hämta själv, vart isåfall, eller kommer de in med det? etc.
Att informera patienten om rutiner, tex mat, ronder, tala om vem man är som jobbar, hur dagen kommer att se ut, m.m leder till en nöjdare, tryggare patient, som känner sig omhändertagen och sedd.
Det finns bara ett arbetssätt i vården, PATIENT NÄRMRE VÅRD!
Kom igen nu vuxenvården, sätt patienten i centrum så ska ni se att alla kommer att bli mer nöjda, patienter, anhöriga och personalen!
1 kommentar:
Hmm, är det maken som råkat ut för en perfad app?? Stackarn! Och det låter ju onekligen som om det hade kunnat sluta illa då! Kramar till er!!
Skicka en kommentar