tisdag 3 februari 2009

Praktik

Idag var det dags för praktik igen. Jag fick vara med på en NIDCAP-observation idag. Mycket intressant, man står och observerar det underburna barnet under till exempel en vårdsituation för att se hur barnet reagerar, kommunicerar, hur vårdpersonal/föräldrar kan tolka barnets signaler med mera med mera, mer info hittar du här!. Det var ett privilegium att få stå under en timma och observera. Att vara helt utanför och märka saker runtomkring som man kanske inte tänker på när man själv är mitt uppe i vårdhandlingen. Trodde aldrig att jag skulle orka stå en timma, men jag var helt inne i att observera barnet och hur den interagerade med sina föräldrar så jag tänkte inte på tiden. Helt galet vad så små barn (v.32) kan visa vad de gillar och inte gillar. Den här lille knodden visade klart och tydligt att pappan och mammans röst var intressanta. När de pratade tittade knodden upp med stora ögon och sökte deras blick, när vårdpersonalen pratade, slöts ögonen.
Efter det var jag med och tog hand om en annan bebis som vårdades i CPAP, det behöver jag verkligen bli bättre på, men jag är inte längre rädd för apparaten, ett steg i rätt riktning! Tittade också på när ett ekokardiografi gjordes, imponerande hur doktorerna kan bedömma hjärtat med hjälp av ultraljud. Det har varit en innehållsrik dag idag, känner mig helt trött i hjärnan. Så himla mycket nytt att se och lära.

Imorgon är det sista dagen på avdelningen för de med en lite tuffare start i livet, känns tråkigt, hade behövt vara där i någon/ra veckor till, men men.

Nu ska jag baka som tack för att jag har fått vara där!

Inga kommentarer: