Igår kom tjejerna med bussen, allt hade gått bra, förutom att de suttit bakom två tonåringar som bara pussats hela tiden!
Nu har jag förstått vad problembaserad inlärning innebär, det är ett lätt sätt för lärarna att inte behöva hålla föreläsningar om saker som de tycker är tråkigt/eller svårt att få föreläsare till. Inför tentan i barn och ungdomars hälsa har vi fått ut 24 frågor som vi ska utgå ifrån till tentan, det är ju bra med frågor, men över hälften av frågorna är sånt som ingen har pratat om i skolan, så det måste vara det som är PBL (eller hur det förkortas), sen får man hoppas att man har kommit fram till samma sak som läraren tänkte på när hon gjorde frågorna. En fråga handlar om en flicka som går i 6:an som har gått ner i vikt sen 4:an. Vad kan det bero på? Motivera? Hur kan skolsköterskan hjälpa flickan? Det kan ju finnas flera orsaker till viktnedgång, hon kanske bara har växt massor på längden, men så enkelt är det ju så klart inte, skulle tro att det är anorexia de är ute efter....men det kan lika gärna vara diabetes, någon tarmsjukdom, depression. Men de tre sjukdomarna finns med i andra frågor så jag går på anorexia.
Idag ska jag slänga mig in den vetenskapliga världen, vad är det som styr det analytiska valet i en kvalitativ/kvantitativ forskning? Ska jag bland annat försöka förstå mig på!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar