söndag 13 juli 2008

Att gjuta i betong

Idag kom M hem från sin vecka på västkusten. Härligt att ha henne hemma igen! Snälla mormor skjutsade hem henne, skönt eftersom jag har jobbat inatt. Hade inte orkat köra 30 mil tur och retur idag. Vi bjöd på mat med efterrätt, en hallontårta, med hallon från grannen, tack C&J! För några veckor sedan läste jag i en tidning om att gjuta i betong, det lät roligt tyckte jag. Så häromdagen fick jag ett ryck, åkte iväg och handlade diverse attiraljer för att kunna skapa något fint. Min tanke var att jag skulle göra runda gångplattor att lägga ut i trädgården. Det blev en rund platta, samt två stycken rabarberblad som kan fungera som fågelbad eller bara prydnad i någon rabatt.
Man lägger rabarberbladen på en sandkulle för att få den rätta formen.


Sen på med finbetong, kletigt och härligt! Sen skulle de ligga och torka två till tre dygn.
Efter två dygn var det dags att börja pilla bort själva rabarberbladet från betongen. Det är inget för någon som har kort tålamod. Det satt fast ganska rejält och pillrigt att få bort själva bladnerverna, men till slut så gick det.



Här ligger det färdiga resultatet i min rabatt. Blev rätt nöjd med det, med tanke på att det var första gången jag provade på det. Det kanske är det jag ska bli när jag blir stor, betongkonstnär!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åhh vad fint det där blev! Duktig du är! Blir riktigt avis! Vill oxå ha! =) Nu har jag gett upp försöken att sussa... tänk att man kan va så pigg fast man jobbat natt. Kanske ska upp o dammsuga... det borde få mig trött iallafall! Kram

MMS sa...

Tack! Sara du måste sova när du har jobbat!!!